BI-trendit 2019 Suomessa: 2 toivetta, 2 varmaa ja 2 spekulaatiota

2019_trendit_bynfo_1

Näin vuoden alussa julkaistaan paljon listoja, tutkimuksia ja mielipiteitä siitä, mitkä tulevat olemaan vuoden 2019 Business Intelligence -trendit. Näissä trendeissä minua pohdituttaa se, että ne pohjautuvat usein niiden Piilaakson jättiläisten tekemisiin, jotka ovat rakentaneet koko liiketoimintansa analytiikan ja datan ympärille. Olen niitä laajalti lukenut ja ajattelin lisätä omat 0.02 euroani kehiin.

Kun seuraan oman työpöytäni takaa omasta rajoittuneesta kulmastani, mitä me teemme tällä hetkellä Suomessa, ovat yhtymäkohdat usein vähissä. Siksi päätin ottaa pragmaattisemman lähestymiskulman asiaan. Oma listani onkin lähempänä maata kuin kilpailevien kirjoittajien.

Paljon on asioita, joista voisi puhua, ja paljon piti jättää ulkopuolelle. Listasin nyt kaksi toivetta, kaksi varmaa sekä kaksi spekulaatioita. Ja loppuun taas runon.

1. Master Data Management ja Data Curation

Data-maailman ikuinen kivi, jota ei vain saada vieritettyä tieltä. Vaikka yritykset fuusioituvat, jakautuvat ja uudelleen organisoituvat, organisaatioilla ei tunnu olevan valmiita menetelmiä, joilla datat saataisiin nopeasti ja helposti elämään mukana. Tuntuu, että moni organisaatio ottaa aina näissä tilanteissa pari vuotta takapakkia ja aloittaa uudestaan alusta.

Nämä tilanteet ovat kieltämättä haastavia, kun esimerkiksi fuusiossa pitää pystyä seuraamaan fuusioitavien nykytilaa sekä erikseen, jotta voitaisiin suunnitella mikä tahtotila on, että yhdessä, jotta nähdään missä mennään nyt. Lisäksi edettäessä kohti tahtotilaa pitäisi koko ajan olla korostettu seuranta päällä, että havaitaan heti, jos joku ”menee rikki” muutosjohtamisessa.

Maailma on mennyt tässä valtavasti eteenpäin sekä menetelmä- että välinepuolella, joten pyörää ei välttämättä tarvitsisi keksiä aina uudestaan. Valmiita menetelmiä ja työkaluja kannattaa käyttää.

Jos aiot tehdä yhden lupauksen tänä vuonna, niin lupaa laittaa Master Data Management -prosessi kuntoon siten, ettei huonoa dataa enää synny ja prosessi huolehtii muutoksista. Jos et tätä tee, et saa organisaatiotasi vakuuttuneeksi, että tiedolla johtamisella voi saada tuloksia. Et myöskään saa käyttäjiä käyttämään sovellustasi, etkä pysty rakentamaan tietovarastosi päälle mitään uutta ja kiiltävää koneoppimisen ja tekoälyn puolelta.

2. Liiketoimintaprosessien digitalisoituminen

Toisena toivelistallani on, että liiketoimintaprosessit digitalisoituisivat ja eläisivät analytiikan kanssa yhdessä. Tässä on kaksi tärkeää painopistettä:

  • Datan pitää syntyä työtä tehdessä, ettei sitä tarvitse aina tallentaa erikseen manuaalisesti järjestelmiin.
  • Datalla ja analytiikalla pitää yhä enemmän eliminoida turhia toistuvia tehtäviä. Nytkin ties kuinka monessa organisaatiossa myyjät tekevät Exceleillään asiakkailleen raportteja viime vuoden tuloksista sen sijaan, että myyjälle ja asiakkaalle tupsahtaisi raportti automaattisesti suoraan järjestelmästä linkin kera, joka mahdollistaisi pääsyn syvempiin analyyseihin.

3. Paljastukset tiedon väärinkäytöstä

Kolmas trendi ei todellakaan ole toivelistallani, mutta ennustan, että yksityisen tiedon härskeistä ylilyönneistä tulee paljastumaan lisää. Sormi osoittelee tässä lähinnä maailman suurvaltoihin ja Piilaakson jättiläisiin. Eihän meillä koto-Suomessa – eihän?

Viime vuonna on puhuttu paljon GDPR:stä, tiedon läpinäkyvyydestä ja hallinnoinnista sekä etiikasta. Nämä tulevat olemaan erittäin kuumia aiheita tänäkin vuonna.

Isot lakeja noudattavat pörssiyhtiöt kiemurtelevat tuskissaan uusien rajoitusten kanssa, jotka saattavat olla jo liiankin tiukkoja. Samaan aikaan pahat pojat näyttävät vähät välittävän noista trendeistä.

Hämmentävää kyllä me kuluttajat olemme yllättävän hyvin alistuneet siihen, että puhelimemme kuuntelee meitä ja Facebook myy henkilökohtaiset viestimme eteenpäin. Onneksi EU on tässä sentään herännyt, kun minun tuohtumukseni tuskin riittää muutoksen aikaansaamiseen.

2019_trendit_bynfo_2

4. Pilvipalvelut analytiikan ja datan käytössä

Tiukentuneen lainsäädännön hyvä puoli on, että se pakotti pilvipalvelutarjoajat luopumaan älyttömimmistä vaatimuksistaan (kuten ”omistamme kaiken datan, jonka laitat alustallemme”) ja sitä kautta pilvipalvelut tulevat varmasti yleistymään.

Pilvipalvelut (sekä PaaS että SaaS) ovat parasta mahdollista tarjoamaa analytiikkapuolelle, jossa usein vaaditaan valtavaa laskentakapasiteettia vain hetkellisesti. Laskennan jälkeen kapasiteettia ei tarvita välttämättä siihen tarkoitukseen enää loppuvuonna ollenkaan, vaan tulokset ovat sellaisinaan valmiita liiketoiminnan hyödynnettäväksi. (Esimerkiksi asiakassegmentoinnissa tyypillisesti verrataan jokaista ostotapahtumaa toisiinsa, jotta tunnistetaan samanlaiset ostotapahtumat asiakassegmenteiksi.)

Tämä tulee olemaan Suomen merkittävimpiä megatrendejä tänä vuonna. Siihen on vahvaa työntöä toimittajien puolelta ja kovaa vetoa IT:n puolelta. Se, viekö se tiedolla johtamista eteenpäin, onkin jo toinen tarina…

5. Olisiko vihdoin käyttökokemuksen aika?

Käytettävyydestä puhutaan paljon eri tasoilla. Puhutaan tarinankerronnasta, Actionable Analyticsistä ja analytiikan adoptioasteen noususta. Työvälineet ovatkin kehittyneet kiitettävästi tässä viime vuosina, ja niillä on aiempaa helpompaa kehittää helppoja ja selkeitä analyysejä, joiden pohjalta voidaan toimia.

Suuri haaste on edelleen kuilu teknisten toteuttajien ja operatiivisten toimijoiden välillä. Tekniset toteuttajat elävät ja hengittävät dataa, ja heille monet asiat ovat päivänselviä. Hypetyksen innoittamina he sitten rakentavat usein liian hienoja malleja, joihin on tungettu valtavasti monimutkaisia analyysejä yhdisteltynä, vaikka operatiivisen tiedon käyttäjät eivät yleensä ole data-ihmisiä. Heidän perustarpeensa on usein saada nopeasti ja selkeästi hyvin yleisen tason tiedot. Monille riittää tieto, miten meni eilinen tai mitä tapahtui tammikuussa vuosi sitten.

Monet yritykset ovat alkaneet kehittää asiakkailleen omia ”MinunYritykseniData"-appejaan tai portaalejaan, joissa kiinnitetään yhä enemmän huomiota helppokäyttöisyyteen ja käyttökokemukseen. Ne pohjautuvat usein valmisratkaisuihin, jolloin niissä on yleensä hyvä tuki mobiliteetille, jaettavuudelle ja kommentoinnille.

Kunpa tänä vuonna samaan päästäisiin sisäisessäkin raportoinnissa, niin ehkä lopultakin saataisiin myös yrityksen ylin johto käyttämään niitä kovalla työllä tehtyjä Johdon Dashboardeja. 😉

6. Koneoppinen ja tekoälyn nousu?

Maailmalla puhutaan paljon AI:n ja koneoppimisen noususta. Tässäkin työkalut menevät kovaa vauhtia eteenpäin.

Yhä enemmän on (puoli-)valmiita algoritmikirjastoja, joita pystyy saamaan kohtalaisilla investoinneilla käyttöön. Ne ovat kehittyneet selkeämmiksi, jotta ihminen pystyy seuraamaan paremmin koneen päättelyä. Kaikki merkittävät ohjelmistotoimittajat panostavat näihin keihäänkärkenään.

Mutta, sitten tulee se mutta.

  • Kun tieto ja prosessit eivät ole kunnossa, kokeilut jäävät usein kokeilujen tasolle.
  • Koneoppiminen ja tekoälyt ovat kaukana valmiista, joten edelläkävijyydestä saattaa joutua maksamaan kovan hinnan samalla päätyen rahoittamaan seuraajien tuotekehitystä.
  • Harva yritys on rakennettu dataa silmällä pitäen.
  • Suurin osa tekniikoita hallitsevista data scientisteistä on vasta työuriensa alussa, joten he eivät ole vielä tutustuneet liiketoiminnan realiteetteihin ja aikatauluihin.

Niinpä kuilu on valtava kurottavaksi yhdessä vuodessa. Suosittelen kyllä kaikkia yrityksensä kehittämistä tavoittelevia rohkeasti kokeilemaan pilottihankkeita, joilla luodaan pohjaa tulevaisuuden kasvulle ja haetaan etumatkaa kilpailijoihin. Ensimmäisissä kokeiluissa suosittelen kuitenkin pitämään laajuuden rajattuna ja katseen tiessä, jotta tänä vuonna tulee myös valmista.

2019_trendit_bynfo_3

Analyyseja pilven reunalta

Minua on jo vuosia ahdistanut, että rakkaus on täysin yliedustettuna musiikissa ja runoudessa, kun taas meidät datasta ja analytiikasta kiinnostuneet on täysin laiminlyöty populaarikulttuurissa. Olen nyt vakaasti päättänyt korjata tämän ongelman. Laulaa en osaa, mutta arvostan suuresti, jos joku tämän jonain päivänä minulle säveltää.

Tässä on Aten ennustukset
analytiikkatrendien heijastukset.
Ethän mieltäsi pahoittanut,
kun unohdin niistä sut?
Oletko niistä eri mieltä,
ethän raivoten niitä kiellä?
Osallistu keskusteluun ja palautetta anna,
sen avulla kortesi kekoon kanna.