Myyntitiimien työtä tehostavia hinnoittelusovelluksia ei Suomessa vielä hyödynnetä laajalti, mutta kiinnostus niitä kohtaan kasvaa jatkuvasti. Amazonin kaltaiset jätit ovat hyödyntäneet dataansa kehittääkseen nopeasti reagoivia hinnoittelumalleja vallataksen markkinoita. Hinnoittelusovelluksista usein käytettävä CPQ-lyhenne tulee sanoista Määrittele (Configure), Hinnoittele (Price) ja Tarjoa (Quote).
Tehokas, räätälöitävä ja nopeasti reagoiva myyntiprosessi on monella toimialalla ehdoton edellytys menestymiselle. Onnistuneesti käyttöön otettu hinnoittelusovellus mahdollistaa muun muassa reaaliaikaisen ja yksilöidyn hinnoittelun, tarjouksissa tarvittavien lisäsisältöjen ja liitteiden automatisoinnin sekä ylipäätään paremman asiakaslähtöisyyden.
Hinnoittelusovelluksen hankkimista harkitsevalle erilaisten järjestelmien vertailu ja omiin tarpeisiin sopivan järjestelmän valinta voi kuitenkin olla hankalaa. Tutkimusten mukaan yli puolet myyjistä kokee, että käytössä oleva työkalu ei taivu heidän tarpeisiinsa. Onnistunut hinnoittelusovelluksen valinta maksaa itsensä kuitenkin nopeasti takaisin.
Kattava hinnoittelusovellus tarjoaa yleensä mm. seuraavanlaisia ominaisuuksia:
Hinnoitteluvälineen käyttöönotosta saadaan yleensä myös oheishyötyjä, kuten:
Seuraavassa blogissaan asiantuntijamme valottaa, miten organisaation tulee valmistautua hinnoittelusovelluksen valintaprosessiin.